close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עריות יהרג ולא יעבור

הרב יניב חניא  יח אייר, תשעה  07/05/2015

.......................

שאלה:

שלום ומבורך רבינו ואתרך היקר! ברצוני לשאול שאלה על עריות. חלק מהפרשנויות בינייהם אביי... פירוש שאסתר המלכה הייתה " קרקע עולם" כלומר פסיבית לגמרי במעשה שעשתה עם אחשוורוש. ולא רק שלא חטאה. אלא קיבלה שכר על המעשה. האם באמת קיים דבר כזה ביהדות עבירה לשם שמיים ? הרי החטא הוא ממית איך יכל להביא תועלת לעם ישראל ? שאלה נוספת.. לגבי משכר זכר האם יש הבדל בין השוכב ולנשכב? האם אפשר לומר שהנשכב הוא קרקע עולם ? ואין לו כלום במעשה?

תשובה:

יש בשאלה כמה חלקים-
לגבי החלק הראשון, בזמן התנ"ך אנחנו מקובלים שאכן היתה עבירה לשמה, המפורסמת ביותר היא יעל אשת הקיני שלפי חז"ל חטאה כדי לעזור לעם ישראל וקיבלה על זה שכר גדול. מקובל משמו של הגר"א שבזמן שנחתם התנ"ך הפסיקו להיות עבירות לשמן.
לגבי אסתר- השאלה האם האשה היא קרקע עולם נידונה הלכתית ולחלק מהדעות אשה שנאנסת היא אכן קרקע עולם וזה לא חטא. אם היא "מסייעת" זה יחשב לחטא, אולם אם היא לא מסייעת היא קרקע עולם וזה לא חטא. ואכן, כאשר אסתר הלכה לאחוורוש מרצונה כדי להציל את עם ישראל אומרת הגמרא שהיא הלכה מתוך ידיעה שהיא מקריבה את עצמה למען עם ישראל ונאסרה על מרדכי.
לגבי משכב זכר- אם זה אונס גמור הוא לא יהיה חייב, אולם אם הוא מסייע זה ייחשב לחטא.
תשובות נוספות בנושא-
הרהורים
זו שאלה טובה שגם אני חשבתי עליה המון, התשובה לעניות דעתי מורכבת משניים-

א) צריך להבין שי
אונס
מלבד העובדה שכמובן צריך לטפל בעניין מבחינתך וכדומה, ואני מקווה ומניח שאת עושה את זה, הרי שבחינה הלכת
גילוי עריות
האמת שאני ממש לא יודע, מחז"ל ניתן להבין שכן, שהיה די הרבה גילוי עריות.
ניסיונות
כי ראו שיצא שכרו בהפסדו. כלומר- אנשים יותר נכשלים מאשר עומדים בניסיון וזה גורם נזק לעולם כולו. לגבי
איך להתגבר?
השאלה, כמובן, קשה ומטרידה רבים מאוד ברמה יום יומית. אולי השאלה הכי מטרידה לכולנו.
אני חושב שיש
המשך הרהור
זה יכול להיות כל מיני הפרשות, החל משתן ועד לנוזל סיכה מסויים שמופרש מהאיבר לפני תשמיש, לענ"ד לא צרי